Training
Een op maat gemaakte training met programmaonderdelen, eigen praktijkcases en een werkwijze die aansluit bij de belevingswereld van de deelnemers, is een effectieve manier om gedrag aan te leren of aan te scherpen.
Het leren van en met directe collega’s, werken met eigen vraagstukken, het ontvangen van persoonlijke feedback en het gezamenlijk kunnen toepassen van het geleerde in de dagelijkse praktijk, maakt de kans op daadwerkelijke (gedrags)verandering en ontwikkeling groter.
Wij ontwikkelen maatwerktrajecten op het gebied van:
- Leidinggeven/management
- Communicatie en samenwerking
- Advies-, Coachings- en Trainersvaardigheden
In een maatwerktraining van In Essentie vinden opdrachtgevers de volgende kenmerken terug: kernachtig, interactief, praktijkgericht, veel oefenen, onderlinge uitwisseling, goed aansluitend bij de doelgroep en inspirerend. En natuurlijk houden we de toepassing in de praktijk steeds goed in de gaten. Door zaken als praktijkopdrachten, intervisie, intercollegiale coaching, en de combinatie met persoonlijke coaching, worden de deelnemers uitgedaagd om opgedane kennis toe te passen en te oefenen met nieuw gedrag. Maximale transfer dus.
Wij zoeken bij elke opdracht de best passende trainers en maken desgewenst gebruik van ervaren trainingsacteurs. Korte oefensessies met een trainer en/of acteur waarin een specifiek lastige situatie of gesprek centraal staat, behoort ook tot de mogelijkheden. Waar gewenst kunnen trainingen ook in het Engels worden gegeven.
Voorbeelden uitgevoerde maatwerktrainingen:
Leergang leidinggeven
Een middelgrote organisatie wil zijn leidinggevenden graag verder ontwikkelen omdat zij bepaalde situaties en vaardigheden lastig vinden. In een leergang van drie modules leren de deelnemers benodigde inzichten en vaardigheden.
In de eerste module ‘Managen van ontwikkeling’, leren zij hoe ze op een coachende manier hun medewerkers kunnen ontwikkelen tot zelfsturende professionals. Benodigde leiderschapsstijlen en vaardigheden worden uitgebreid geoefend met praktijkcases.
In de tweede module ‘Zelfmanagement’ richten zij hun blik op zichzelf in hun rol als leidinggevenden. Ze kijken naar hun persoonlijke communicatiestijl, en gaan aan de slag met feedback geven en ontvangen op kwaliteiten en ontwikkelpunten in hun leidinggevende rol.
In de laatste module staat het ‘Managen van teams’ centraal. Op basis van de kenmerken van sterke teams maken de deelnemers een analyse van hun eigen team en komen tot een gericht actieplan. Ook wordt gewerkt met de diverse rollen in teams en het effectief omgaan met lastige situaties.
Na afloop van elke module ontvangen de deelnemers een praktijkopdracht die wordt uitgevoerd in de periode tot aan de volgende module. Ook krijgt elke deelnemer de mogelijkheid tot het voeren van twee individuele coachgesprekken om de meer persoonlijke werkvraagstukken te bespreken.
Deelnemers staan hierna zelfverzekerder en effectiever in hun rol als leidinggevenden.
Communiceren met impact bij weerstand
Verandermanagers bij een bank krijgen veel te maken met weerstand en willen graag leren hoe dit te beïnvloeden in een gewenste richting. Zij leren welke interventies zij kunnen toepassen en oefenen hiermee intensief in de training aan de hand van hun praktijkcases.
Ze zijn na afloop in staat verschillende lastige situaties te analyseren en gerichte interventies toe te passen.
Effectief Ontwikkel- & functioneringsgesprekken voeren
Voor diverse organisaties geeft In Essentie training en coaching aan leidinggevenden op het gebied van hoe zinvolle gesprekken te voeren over ontwikkeling, functioneren en performance. Samen met de opdrachtgever ontwikkelen we programma’s waarin leidinggevenden leren dit soort gesprekken succesvol te voeren.
Wij verstaan de kunst om deze gesprekken voor iedereen met een leidinggevende rol, om te toveren van ‘lastig, moetje, ingewikkeld’ naar ‘best eenvoudig eigenlijk, geeft op deze manier energie en zin om mee aan de slag te gaan’.